Uppdatering

Publicerad 2013-10-09 09:09:13 i Allmänt,

Hej allesammans! Nu skriver jag via datorn för första gången. Ska försöka skriva lite bättre nu, eftersom mamma säger att jag måste bättra mitt skriv sätt eftersom jag har så otroligt många läsare! (försök själv att skriva ett jätte långt inlägg på en liten mobil, utan att ens kunna läsa igenom allt du skrivit innan det publiceras!)
Så förlåt om det har varit för dålig nivå här för er. :P
Nu har det gått drygt en månad. Jag har gått i skolan, gått på football och soccer matcher, varit på school dances efter matcher, ätit massa pizza, varit på 2 konserter, sprungit i cross country, shoppat i mall, varit på bio, m.m. Ja jag har faktiskt hunnit med rätt mycket.
Är inne i det amerikanska nu kan man säga. Jag längdade efter Sverige rätt mycket ett tag och tyckte det mesta här va så dumt jämfört med Sverige och att Sverige va mycket bättre. Men det hjälpte faktiskt att kolla på svenska program på datorn, så kändes det som Sverige fortfarande fanns kvar.
 
Nästan varje fredag är det en football match och soccer match är lite då och då. Alla här går på footballs matcher, alla elever, familjer till elever, lärarna m.m. Det är väldigt stort med football här om ni inte redan visste det :P Efteråt är det en dance på skolan, det är som ett disco på skolan. Om det var samma sak i Sverige så skulle ingen gå, men här går dom flesta. Man kan jämföra dom med discona man hade i 4- 5.
 
Annars på helgerna har jag varit och shoppat rätt mkt i clacamas center där mallet ligger. Oftast med Alice, rachael har varit med ett par gånger också. Dom har inte alla affärer som jag vill shoppa i tyvärr som t ex Urban outfitters, Urban outfitters, och Urban out fitters. Så det blir mäst forever 21 :/ Jag vill åka till ikea också för jag behöver saker till mitt rum, men det ligger 15 min bort. Fast jag och Alice ska väll få nån att ta oss dit nån gång. Det jobbiga här är att man inte kan åka nån stans själv. Man är rätt låst. och det är svårt att ta sig till flera affärer samma dag eftesom om an vill till någon annan affär utanför mallet (om det är dit nån har skussat oss) så tar det typ 20 min med bil. Allt ligger så långt ifrån varran eftersom dom antar att man tar bil, vilket man måste ha.
 
Nått annat jag gjort är t ex varit på Jake Bugg konserten med Rachel och hennes kompis. Det va kul, förutom att vi fick stå ute i regnet och vänta i en timme. Men han var bra jag gillade de flesta av hans låtar. Han är från England. Det märktes rätt tydligt att han va hög också. Vilket tydligen vissa är ibland i skolan fick jag reda på. :P
Den här helgen var vi på en Abba konsert.Jag, Rachael, Renee, Alice och mormorn. Det var kul, hade mycket kul med Alice och rachael. Det roliga va att dom som sjöng var från Sverige också.
 
På vardagarna så har jag haft cross country efterskolan villket har varit rätt tråkigt, men skönt att få träna och bättre kondition. Jag är så trött på efteriddagarna eftersom jag måste gå upp 06.20 (fast egentligen går upp 06.40 och inte har tid att ens äta frukost) och det blir mycket jobbigare och tråkigare att behöva gå till cross countryn. Jag har inte direkt blivit kompis med dom. dom är snälla och så men har typ bara gått där 2 veckor och inte gått varje gång av olika andledningar. Men imorgon har vi ett meet (en tävling) och måste springa 5 km. Ush får typ ångest av det. Jag visste inte att jag tyckte det va så jobbigt att tävla i löpning. Man får sån press på sig att man vet att man inte får stanna även om man verkligen behöver/elr inte. Det blir inte skönt att springa med massa press och inte få springa i sin egen löpar takt :( (även om man får, men man vill ju inte komma massa timmar efter den sista :P) Men det är bara två veckor kvar. sen borde jag välja någon annan sport även om det bara finns tråkiga boll sporter på vintern.
 
När jag kommer hem sitter jag mest på mitt rum med datorn. Rachael jobbar 4 till 10 och Renee sitter bara och kollar på tv. Det är det ända hon gör. Hon lagar inte middag heller. jag får ta vad jag vill ur kylen. Även om hon ibland lagar middag , men det är bara äckligt halv fabrikat, det hon lagat hittills. Justin min kontakt person ringde mig förut och frågade hur jag hade det. Hon sa att den från asse som var här och kollade sa att det va messy och rökigt. Hon frågade om jag var okej med det. Jag sa att det va okej och hade det bra och inget mer. Jag har försökt tänka positivt fram tills dess och inte tänkt på det dåliga. Men hon hade ju faktiskt rätt. Det är fett stökigt och ganska ofräscht och rök i huset. Och då kom jag på att hon lagar ju faktiskt nästan aldrig mat m.m. och om det kanske inte är så här det borde vara. Så nästa gång jag Justin ( den 19) ska jag prata med henne. Jag ska försöka få flytta till Alice hus. Jag är hos Alice rätt mycket. jag har det jätte bra där dom lagar god mat varje dag och morfan(han är egentligen inte morfarn bara gift med mormorn) Papa kallas han, är väldigt snäll och hittar på saker och åker och handlar mat typ varje dag. Han är rik och kan spendera mer. Renee lever på staten och kollar alltid priser och sånt. Det känns som jag inte kan be om saker jag behöver för mitt rum eller åka och handla och ta allt jag vill i mataffären även om hon säger det. fast vi åker ändå inte och handlar mat så ofta. Jag har jätte kul med Alice det känns som helg varje gång jag sover där. Det känns som vi känt varran jätte länge och kan prata om allt.Vi förstår varran. Hon vill också jätte gärna att jag ska flytta dit och säger att hon aldrig skulle ´klara att bo i mitt hus. Men, Men vi får se hur det blir. Nu har jag nog inget mer att skriva. Kl är 12 nu så jag måste sova! Hoppas ni har det bra hemma i Sverige. Här får ni en bild från förra hösten. Kunde inte ta nån från nu eftersom min kamera är trasig
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Gunwesterlund

Publicerad 2013-10-12 10:02:42

I går skrev jag ett födelsedagsbrev till dig, men vill ändå kommentera din blogg. Det var mera positivt nu o jag förstår att du nu "kommit in" i miljön. Men,kära Ella, det är väl inte underligt att du är trött som inte äter ordentlig frukost t ex. Sen tycker jag att det är en underliga vanor din familj har. Tänk om du finge bo med Alice!! Stor kram.

Postat av: Petter

Publicerad 2013-10-12 19:12:08

Gå inte hög till skolan Ella (råd från brorsan)

Svar: Hahaha har du provat eller? :P
Ella Westerlund

Postat av: Susanne

Publicerad 2013-10-13 03:59:48

Hej Ella! Kul att igen läsa hur du har det. Uff, det låter inte som det är så trevligt i " ditt " hus, hoppas verkligen att du kan få flytta. Vi har det bra här i Norge, jag ska till sthlm och skolan på måndag. Pappa o Moltas ska komma till oss i november, det blir kul. Alla tjejer, Ole o Elof hälsar till dig. Kram Susanne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej, jag heter Ella och kommer vara utbytesstudent i Oregon Estacada 2013- 2014. Här kommer jag skriva om min resa :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela